Novosti

Ne damo naše autoceste!

Ne damo naše autoceste! – naziv je građanske inicijative, zapravo uvertire za skorašnji referendum i jasno govori sve: ne želi se dopustiti da hrvatske autoceste, jedan od posljednjih vrijednih državnih resursa koji još nije rasprodan ili poklonjen raznim inozemnim financijskim i drugim strukturama, budu date na upravljanje inozemnim privatnim tvrtkama na gotovo pola stoljeća, uz naknadu koja je daleko ispod njezine realne vrijednosti i budućeg velikog gospodarskog potencijala. U dvije riječi: krivi smjer.

Inicijativu Ne damo naše autoceste! pokrenulo je 5 sindikalnih središnjica (NHS, SSSH, MHS, HURS, URSH), dva cestarska sindikata (Nezavisni cestarski sindikat i Sindikat radnika Hrvatskih autocesta i cesta) te nekoliko organizacija civilnog društva. Osnovan je Organizacijski odbor za izjašnjavanje birača o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma o uređenju pitanja davanja hrvatskih autocesta u koncesiju. Uz organizacije uključene u Odbor, inicijativi Ne damo naše autoceste! priključile su se i brojne druge organizacije (sindikati i udruge) iz svih krajeva Hrvatske – predstavljaju se pokretači Ne damo naše autoceste! akcije.

Tako se pokreće kampanja za prikupljanje potpisa za raspisivanje referenduma protiv davanja hrvatskih autocesta u koncesiju koja bi trebala biti diljem Hrvatske priređena od subote 11. listopada pa do 25. listopada. Dakle, ova inicijativa se okupila sa sljedećim ciljevima: spriječiti predloženo davanje hrvatskih autocesta u koncesiju koje je prometno, ekonomski i društveno štetno te aktivno uključiti građane u odlučivanje o ovoj važnoj društvenoj temi.

Tu je i treća stavka, koja je možda i najvažnija, a čiji se nedostatak kronično osjeća u hrvatskom društvu, zbog čega u državi olako ‘prolaze’ neki štetni potezi vlasti i zakoni upitne opravdanosti – stvaranje zdravih temelja za dugoročnu suradnju organiziranog civilnog društva, sindikata i građana oko važnih pitanja, poput ovih upravljanja zajedničkim dobrima (cestama, prostorom, vodama, energetskim resursima itd.).

Jeste li znali da Vlada RH namjerava dati naše autoceste privatnom koncesionaru na 40 godina? Autoceste su naš veliki razvojni projekt i nikad u povijesti Republike Hrvatske nije tako vrijedna imovina dana u koncesiju. Narednih dana pobrojat ćemo glavne razloge zašto je koncesija autocesta štetna za hrvatske građane i građanke. Poklonit ćemo zaradu od 80 milijardi kuna privatnom koncesionaru. Koncesionar će u ovih četrdeset godina zaraditi na autocestama oko 80 milijardi kuna. Za taj isti novac možemo izgraditi 300 bolnica, 2000 škola ili 4000 vrtića!

Dakle, namjera državnih vlasti da u daju dugoročnu koncesiju na oko 1060 kilometara hrvatskih autocesta u ruke inozemnih korporacija na oko 40 godina je šokirala mnoge u Hrvatskoj, posebice ekonomske i prometne stručnjake, no vlastodršce to nije omelo da nesmetano nastave s tim procesom. Tako bi se do konca ove godine, kako je krenulo, planira odabrati koncesionara, a koji bi našoj državi trebao za dugoročno korištenje naših cesta platiti oko 20 milijardi kuna. Neki već tu činjenicu drže osobito opasnom, budući da neke procjene govore kako je procijenjena vrijednost mreže autocesta blizu te iste brojke, te iznosi oko 22 milijarde kuna, pa to neke podsjeća na svojevrsnu skrivenu ‘trampu’.

No ni to nije realna svota, upozoravaju ekonomisti, kada se svemu tome pribroje i troškovi izgradnje od 2001. do do 2012. godine cifra procijenjene vrijednosti premašuje – 44 milijarde kuna. Nadalje, računa se kako bi se u spomenutom 40-godišnjem razdoblju od naplate cestarine moglo zaraditi – 80 milijardi kuna, te kako bi se takvom dinamikom mogla ležerno otplaćivati rata kredita za njezinu gradnju, te polagano servisirati tzv. javni dug, zbog kojega naše vlasti tako grozničavo žele koncesionirati domaći asfalt.

autocesta

 

web stranica       facebook      twitter

Izvor: Tris, 5.10.2014.

Autor: Goran Šimac

 

09-10-2014